Ahad, 21 Ogos 2016

Misteri Bukit Seraya

Presiden SAHABAT Pulau Pinang, Syed Kamalrul Sufian Syed Kadiron Mustafa (Kiri) bersama Ketua Unit Warisan Majiis Perbandaran Seberang Perai (MPSP) Pulau Pinang, Ahmad Nasharuddin Ismail (kanan) menunjukkan serpihan landasan kereta api dan skru-skru berusia lebih 100 tahun. 
Bukit Seraya menyimpan pelbagai misteri yang hanya mampu di ceritakan oleh para penduduk di sekitar bukit itu. Bukit Seraya terletak   dalam daerah Bukit Mertajam dengan ketinggian dari paras laut sekitar 337 meter. Bukit Seraya merupakan adik kepada Bukit Mertajam dan sebaris dengan Bukit Kolam di Cherok Tok Kun Bawah.
Air Terjun Tok Jangut di Bukit Seraya

Perkampungan yang paling hampir dengan Bukit Seraya ialah Machang Bubok, Kampung Telok, Cherok Tok Kun Atas dan Cherok Tok Kun Bawah.

Di sekitar tahun 1950an zaman keretapi menggunakan wap, pihak Keretapi di Tanah Melayu telah meneroka Bukit Seraya untuk dijadikan kolam tadahan air yang kemudiannya disalurkan melalui paip besar ke stesen keretapi di pekan Bukit Mertajam.

Menurut Husin Jaafar 67, Bukit Seraya ada mempunyai kolam besar yang menjadi tempat takungan air untuk dihantar ke stesen keretapi Bukit Mertajam di zaman keretapi wap. Selepas merdeka zaman orang mandi safar orang kampung di sekitar kolam itu akan naik ke Bukit Seraya untuk tujuan itu.

“Sesuatu yang menarik kolam di atas Bukit Seraya telah meragut nyawa tiga bangsa Cina, India dan Melayu. Orang-orang kambung juga ada menjumpai macam-macam peristiwa aneh di situ seperti itek angsa besar dan sebagainya.”

Husin Jaafar
Menurut Husin Jaafar lebih awal sebelum itu semasa pembinaan kolam itu pihak AC telah di tugaskan mengawalnya dan salah seorang daripadanya Saleh Bin Lazim yang baru meninggal dunia beberapa tahun lalu.

Waktu itu Saleh Lazim dikatakan telah menembak seekor kera putih lalu dia melempar senapang yang dibekalkan kepadanya dan berlari turun ke kampung Machang Bubok dan terus menjadi kurang siuman.

“Mengikut cerita rakan sejawatnya Saleh menyertai AC pada  15 Mac 1951 dengan memakai nombor  1492 sementara Dahaman memakai nombor 1490. Kedua-dua mereka menjalani latihan di padang BMRC Bukit Mertajam sekarang telah dibangunkan menjadi pusat beli-belah yang dikenali sebagai The Summit Bukit Mertajam.”

Husin menceritakan,  masyakat kampung sekitar tersebut tidak terkejut dan hairan dengan penemuan Landasan keretapi oleh Persatuan Pelancongan dan Warisan Melayu Pulau Pinang (Sahabat). Malah lama dahulu di kawasan Tok Kun memang ada gerabak lama keretapi.
Krew TV3/Penduduk  kampung Machang Bubok semasa membuat
pergambaran Misteri Nusantara beberapa tahun lalu. Blogger
mengatur perjalanan tersebut.

“Cuma dakwaan oleh Pengerusi  Persatuan Pelancongan dan Warisan Melayu Pulau Pinang (Sahabat),  Syed Kamalrul Sufian Syed Kadiron Mustafa yang  pernah berkata di akhbar  Keretapi ini dipercayai digunakan untuk aktiviti melombong bijih besi di puncak Bukit Seraya rasanya tidak berasas”


“Namun kajian boleh dijalankan oleh  Persatuan Pelancongan dan Warisan Melayu Pulau Pinang (Sahabat) untuk  mendapatkan kepastiannya. Apa yang orang kampung tahu kolam itu dijadikan kolam tadahan air untuk di bekalkan ke Stesen Keretapi Bukit Mertajam zaman keretapi wap dahulu dan sebab itu tanah itu akhirnya menjadi milik Keretapi Tanah Melayu.”



KLIK IMAGE UNTUK KE RENCANA DI UTARA BIZ


KLIK IMAGE UNTUK KE BLOG ALKANZ

KLIK IMAGE UNTUK KE BLOG UTARA BIZ

IKLAN DI SINI 

TABUNG DERMA



1 ulasan:

  1. Assalamualaikum
    senang sekali saya bisa menulis kisah nyata kami
    dan berbagi kepada teman-teman disini.

    Meski hidup dalam keprihatinan, karena hanya mengandalkan penghasilan dari jual gorengan, namun rumah tangga kami terbilang harmonis. Jika berselisih paham, kami selalu menempuh jalan musyawarah. Hal itu wajib kami terapkan untuk menutupi aib dan segala bentuk kekurangan yang ada dalam rumah tangga kami agar tidak terdengar oleh orang luar. Karena begitulah pesan dari para orang tua kami.

    Hari demi hari aku habiskan hanya untuk bekerja dan bekerja. Hal itu aku lakukan, selain sadar akan tanggung jawabku sebagai orang tua , juga ingin menggapai harapan dan cita cita. Yah, mungkin dengan begitu ekonomi keluargaku dapat berubah dan aku bisa menyisihkan sedikit uang penghasilanku itu untuk masa depan anak-anakku dikemudian hari. Namun semua itu menjadi sirna.

    Selanjutnya kami pun melangkah untuk mencobanya minta bantuan melalui dana gaib tanpa tumbal,alhamdulillah dalam proses 1 hari 1 malam kami bisa menbuktikan.

    Jalan ini akan mengubah kemiskinan menjadi limpahan kekayaan secara halal dan tidak merugikan orang lain.

    Alhamdulillah semoga atas bantuan ki witjaksono terbalaskan melebihi rasa syukur kami,
    saat ini karna bantuan aki sangat berarti bagi keluarga kami.
    Bagi saudara-saudaraku yg butuh pertolongan silahkan hubungi
    Ki Witjaksono di:+62852-2223-1459
    Supaya lebih jelas kunjungi blog http://bocorantogelsingapura59.blogspot.co.id

    Atau ~KLIK DISINI~

    BalasPadam