Wednesday, August 10, 2016

Kita Perlu Ada Budget Keluarga Setiap Tahun


SETIAP tahun kita akan mendengar kerajaan pusat dan negeri membentangkan perbelanjaan kerajaan di kaca TV. Kita juga sering terbaca setiap tahun sidang DUN membentang perbelanjaan negeri.  Bagaimana dengan kita? Adakah kita merangka perbelanjaan kita dan keluarga sebagaimana kerajaan pusat dan negeri buat? Hakikatnya kita juga perlu menyediakan perbelanjaan tahunan dan kemudian di pecahkan mengikut bulanan.

Merangka perbelanjaan keluarga juga tidak kurang pentingnya. Kita perlu menulis segala perangkaan pendapatan tahunan kita dan kita juga perlu tulis juga segala keperluan kita sepanjang tahun. Di sini kita akan tahu kekurangan atau lebihan perbelanjaan daripada pendapatan kita. Jika kurang apakah tindakan kita bagi mengatasi defisit itu?

Tindakan ini amat penting kalau kocek kita selalu kering di penghujung bulan pasti akan menimbulkan banyak masalah. Lazimnya pertengkaran pasangan dalam satu keluarga mengenai kekurangan wang untuk berbelanja.

Memang kita tidak dapat lari daripada penggunaan wang kerana kita perlukan wang untuk menyediakan makanan, pakaian, tempat tinggal, pengangkutan semuanya memerlukan wang.

Keperluan yang dinyatakan tadi meragut lebih daripada separuh pendapatan keluarga dan meninggalkan sebahagian kecil untuk keperluan lain penjagaan kesihatan dan pembelajaran dan lain-lain.

Bagi memenuhi keperluan hidup amat rumit kerana peningkatan kos barangan sering meningkat dan tidak selari dengan peningkatan pendapatan. Keadaan ini menyebabkan ramai yang kecewa dan terperangkap dengan hutang bagi memenuhi keperluan tadi.

Jesteru itu kita perlu membuat perangkaan perbelanjaan dan berbelanja dengan cermat dapat membantu kita mengatasi masalah tersebut. Bila kita membuat perangkaan perbelanjaan kita dapat mengetahui kekurangan dan kelebihannya dengan jelas. Jika berkurangan kita dapat mengatur strategi dari awal bagaimana mengatasi masalah deficit itu.

Di bawah ini disenaraikan beberapa kreteria penting untuk merangka satu perbelanjaan keluarga :-

1.       Buat perangkaan pendapatan keluarga untuk satu tahun

Anggaran harus dibuat berdasarjkan gaji yang di bawa balik ke rumah setelah segala potongan seperti KWSP, PERKESO dan sebagainya. Jika ada pendapatan sampingan lain kita wajar buat anggaran yang tepat. Bagi membuat anggaran perbelanjaan yang tepat kita perlu membuat catitan atas setiap apa yang kita belanjakan. Jika belum ada catitan mulai sekarang buat untuk tiga bulan bagi mengetahui dan membuat anggaran kos kenaikan harga barangkan dan perkhidmatan pada tahun berikutnya.


2.       Buat agihan perbelanjaan anda mengikut kiraan harian dan bulanan berdasarkan keperluan. Seperti dibawah :-
a.       Perbelanjaan asas seperti makan, minum, barang-barang keperluan dapur, akhbar, petrol kenderaan dan lain-lain.
b.      Perbelanjaan yang perlu dijelaskan seperti sewa/pinjaman perumahan, bil air dan letrik, bayaran ansuran kederaan, pembayaran tahunan yang tetap seperti lesen memandu,  cukai jalan dan insuran kenderaan  juga insuran keluarga jika ada, perbelanjuaan hari raya dan persekolahan dan lain-lain yang perlu.
c.       Kita juga perlu membuat perangkaan perbelanjaan kecemasan seperti perbelanjaan penjagaan kesihatan, membaiki kenderaan dan peralatan rumah dan lain yang dirasakan perlu dan wajar.

3.       Kaji Perbelanjaan dari masa ke semasa

Walaupun kita sudah membuat anggaran pendapatan dan perbelanjaan namun kita perlu mengawal dan mengkaji dari masa ke semasa. Kadang-kadang angaran yang telah kita buat berubah misalnya kita terpaksa berpindah rumah maka kita perlu membuat penyesuaian dan merangka semula perbelanjaan kita.


Sekiranya kita mempunyai satu belajawan keluarga kita dapat tahu dengan jelas dimana wang itu patut disalurkan dan kita juga boleh mengurangkan perbelanjaan dan jika ada lebihannya kita boleh merangka membuat simpanan misalnya dalam ASB dan sebagainya. Jadi belanjawan keluarga amat perlu untuk kita mengetahui keadaan kewangan kita  dan perlu bagi memberi kesimbangan pendapatan dan perbelanjaan.






1 comment:

  1. Assalamualaikum
    senang sekali saya bisa menulis kisah nyata kami
    dan berbagi kepada teman-teman disini.

    Meski hidup dalam keprihatinan, karena hanya mengandalkan penghasilan dari jual gorengan, namun rumah tangga kami terbilang harmonis. Jika berselisih paham, kami selalu menempuh jalan musyawarah. Hal itu wajib kami terapkan untuk menutupi aib dan segala bentuk kekurangan yang ada dalam rumah tangga kami agar tidak terdengar oleh orang luar. Karena begitulah pesan dari para orang tua kami.

    Hari demi hari aku habiskan hanya untuk bekerja dan bekerja. Hal itu aku lakukan, selain sadar akan tanggung jawabku sebagai orang tua , juga ingin menggapai harapan dan cita cita. Yah, mungkin dengan begitu ekonomi keluargaku dapat berubah dan aku bisa menyisihkan sedikit uang penghasilanku itu untuk masa depan anak-anakku dikemudian hari. Namun semua itu menjadi sirna.

    Selanjutnya kami pun melangkah untuk mencobanya minta bantuan melalui dana gaib tanpa tumbal,alhamdulillah dalam proses 1 hari 1 malam kami bisa menbuktikan.

    Jalan ini akan mengubah kemiskinan menjadi limpahan kekayaan secara halal dan tidak merugikan orang lain.

    Alhamdulillah semoga atas bantuan ki witjaksono terbalaskan melebihi rasa syukur kami,
    saat ini karna bantuan aki sangat berarti bagi keluarga kami.
    Bagi saudara-saudaraku yg butuh pertolongan silahkan hubungi
    Ki Witjaksono di:+62852-2223-1459
    Supaya lebih jelas kunjungi blog http://bocorantogelsingapura59.blogspot.co.id

    Atau ~KLIK DISINI~

    ReplyDelete